Half maart 2018 begon de verbouwing van de studio’s. Vanuit niets is er een ruimte gecreëerd waar het daglicht op vele manieren speels naar binnenvalt. Gekozen is om duurzaam te bouwen. Materialen zijn waar mogelijk hergebruikt en er is geïnvesteerd in duurzame oplossingen voor verwarming en elektriciteit. Zo kennen de studio’s afzonderlijke warmte terugwin-installaties, waar niet alleen de warme lucht wordt teruggewonnen, maar ook de ruimtes blijvend ventileert met verse buitenlucht en zo het zuurstof-gehalte op peil houdt.

veel hulp

De verbouwing is tot stand gekomen met hulp van vele vrienden en collega’s: Femke, Quirine, Patrick, Pauline, Marijke, Willem-Jan, Jack, Manus, Willemijn, Krokus, Marjan, Peter, Arno, Britt, Andreas, Amos, David, Pink, Vincent, Bas, Bas, Floor, Marjan, Niels, Zip, Danny, Wout en onze aannemer De Waard Bouw en installateur Klomp.

dit zijn wij

Diemerstudios is een idee van Micha Wijngaarde en Ton Offerman. Micha en Ton hebben samen een maatschap die speciaal is opgericht voor de exploitatie van
Diemerstudios. De dagelijkse leiding is in handen van Ton Offerman. Ton -artistiek leider van stichting artOloco en directeur van Lekker Druk – heeft de verhuur van de studio’s in de Kauwgomballenfabriek ontwikkeld en de afgelopen 10 jaar zorgde hij voor prettige en betaalbare repetitiestudio’s aldaar.

 

 

Ton is artistiek leider van artOloco en bedenkt, begeleidt en regisseert daar locatieprojecten van concept tot uitvoering, regisseert voorstellingen van anderen en coach andere theatermakers en geeft workshops. Al zijn werk kenmerkt zich in het maken van maatschappelijk betrokken projecten en producties. Onder andere
bedacht hij het concept Hangplek voor ouderen, is hij directeur van LekkerDruk.nu, waar kunst wordt gecombineerd met trainingen over gezond werken en regisseerde diverse plan-d-voorstellingen. In elk project daagt hij de deelnemers uit hun talenten te herkennen en te ontwikkelen.

 

 

Micha ontwikkelende spraakmakende concepten, het vinden van eindgebruikers en het bouwen van businessplannen voor deze concepten. Ook houdt Micha zich bezig met governance vraagstukken. Micha heeft een breed netwerk en komt net zo graag in een chique directiekamer als een bouwkeet of bruisende broedplaats. Mensen zijn belangrijker dan bakstenen. Niet denken vanuit het gebouw, maar vanuit de toekomstige bewoners, gebruikers en de omgeving. Belangrijker nog: vanuit het effect dat je kunt bereiken. Hoe kan een project helpen verbindingen te creëren tussen mensen en hun ideeën? Hij maakte o.a. het concept voor het Storkterrein in Amsterdam Noord, gebouw Contact in Sloterdijk en het Holocaustmuseum in de Plantagebuurt. Beiden expertises vinden zich in het plan een plek te bieden aan theater-, dans- en muziekgezelschappen uit gesubsidieerde en vrije sector.

vaste bewoners

De studios hebben een aantal vaste bewoners; de podiumkunst gezelschappen artOloco en plan-d, curator Ronit Eden en Kennisland. Ook biedt het pand op dit moment een thuis voor een aantal mensen die het thuiswerken zat zijn.

artOloco realiseert al jaren projecten met een maatschappelijke relevantie. Kijkend met een open blik zoekt het team in de ontwikkeling van elk project naar verbindingen tussen mensen onderling en hun omgeving. In elk project dagen zij de deelnemers uit hun talenten te herkennen en te ontwikkelen. Juist door een hands-on mentaliteit en zonder enige opsmuk bereikt artOloco in haar projecten een hoge en bijzondere artistieke kwaliteit.

Met het team van artOloco zoeken zij sinds de eerste voorstelling op locatie steeds actief naar mogelijkheden om een publiek te bereiken dat niet zo snel het theater kan vinden. In het ene project is dat het verhaal van de plek vormgegeven in een ‘reis’ door die locatie die dit zowel in spel als in de ruimte laat ervaren, in een volgend project is dat het vormgeven van (nog) betekenisvol kunnen bijdragen van senioren in de maatschappij Hangplek voor ouderen, of een project waarin het laten ervaren dat in deze maatschappij niet alles controleerbaar is: lekkerdruk. De toeschouwer ervaart elk project intens en de vorm, die wezenlijk aansluit bij het thema, zorgt ervoor dat het nog lange tijd in de mensen hun gedachten blijft.

Daarnaast zoekt de stichting steeds naar nieuwe mogelijkheden om mensen in contact te laten komen met kunst; plekken en vormen waarbij mensen om andere redenen verleid worden naar een voorstelling te gaan. En goed voorbeeld is de in ontwikkeling zijnde immersieve theaterervaring Op klompen door de dessa (uitvoering 2021).

Choreograaf, danser en decorontwerper Andreas Denk maakt met zijn plan-d professioneel aansprekend danstheater voor een breed publiek, jeugd en volwassenen. Verhalen van mensen en bijzondere ruimtes inspireren hem tot het maken van voorstellingen die herkenbaar worden doordat ze de absurditeit van de hedendaagse mens en de situaties waarin deze verzeild raakt, blootleggen. Objecten en de omgeving waarin Denk zijn personages plaatst, spelen hierbij een cruciale rol. Daarom benadert Andreas Denk de tragiek van zijn personages altijd met de nodige (absurde) humor. Op die manier weet hij zijn publiek te vermaken, maar zeker ook te raken.

Curator Ronit Eden maakt exposities voor diverse musea en galeries. Daarnaast neemt Ronit een aantal keer per jaar professionals mee voor een onderzoekstoer
langs musea in Israël. Samen met Ton Offerman realiseerde zij de solo-tentoonstelling De Wasserette (2016) en ontwikkelen zij andere locatie-gebonden expostities.
“Kunst brengen in de publieke ruimte op een overwachte plek, is het mooiste wat er is. Anders dan de White Cube van het museum maken de werken deel uit van het
dagelijks leven. Zodat je onverwachts geconfronteerd wordt met kunst.”

Kennisland onderzoekt en ontwerpt maatschappelijke vooruitgang. Kennisland is permanent op zoek naar wat er onder de oppervlakte bruist en gist, naar ideeën over hoe het anders kan. Beter kan. Ze ontwerpen nieuwe concepten, strategieën, leerprogramma’s en methodes die ons – niet alleen op papier, maar vooral in de
praktijk – maatschappelijke vooruitgang brengen. Op basis van voortschrijdende kennis, inzichten en ervaring creëren ze ruimte om te experimenteren en daarvan te leren. Ze zoeken naar achterliggende kwesties en naar andere, meer bruikbare kennis. Heel praktisch: leren in de praktijk en toepassen om die praktijk te verbeteren. Ze doen dit open en transparant, brengen mensen bij elkaar en creëren zo lerende gemeenschappen waarin kennis ontwikkeld en gedeeld
wordt.